Geschiedenis van de scheepvaart

Schepen op de rivieren
 
De eerste echte rivierschepen.
 
 
 

 

Tekeningen uit het Gelders Archief: ontwerp voor een schip voor de schepenen van Gelderland.

Interieurtekening.

Het is onduidelijk of het schip ooit gebouwd is.

Aan de overzijde van de stad kon je gratis liggen..

Gezicht bij Nijmegen. De houten schepen werden langer en langer.

 
 
 
Deze keen heeft tot eind jaren 70 aan de kade gelegen. Erachter de bouw van de oprit voor de nieuwe brug.
 
 
 
 
 
 
 
zonder motor toch een brug passeren was een hele kunst.
Dit schip heeft de zeilen half gestreken om vaart te minderen voor de schipbrug. Rechts de ingang van de oude haven.
Als er geen wind is moet je bomen.
Of jagen. Vaak werden kinderen ingezet. Dit is later verboden maar werd omzeild door het kind met een snel los te maken touw aan te binden. Als de marechausee verscheen was het kind "op de wal aan het spelen".
Ook op de grote rivieren werd gejaagd. Hier met een paard.
 
 
 
Optocht begin jaren 30 in de Koningstraat bij het Land van de Markt. De overeenkomst met het trekjacht op de vorige foto is verbluffend!
De eerste motoren: een motor in een vlet: de opduwer is geboren.
Trekken in plaats van duwen: de sleepboot.
Een zijschroef. De motor staat op de plek van de mast in het schip. Via banden en een as werd de kracht overgebracht op een lange staaf met een schroef die men in het water kon laten zakken.
Een beurtschip kon alles vervoeren: stuklading en passagiers.
Wat een pracht van een schip!
Hetzelfde schip vele jaren later!
De eerste schepen met een motor en schroef in het achterschip hadden een grote woonruimte achter de stuurplaats. De luxe motor.