Wijzigingen/aanvullingen | Ar Vag | ||
|
|||
|
De eerste opzet was: het schip restaureren en "origineel" laten.
Dus alles terugbrengen wat er op zit. De vraag is dan: wat is origineel?
Het schip is zeer waarschijnlijk gebouwd als motorschip. De masten er
dan maar af halen? Lijkt me niet! Het wordt dan verleidelijk het schip ook te behandelen als een Thonier. Dit heeft enkele konsekwenties voor de herbouw. De wijzigingen die ik aan wil brengen zijn hier op gebaseerd. Als bron gebruik ik de boeken van Bernard Cadoret waar het type uitgebreid gedocumenteerd is. |
||
Het dek De roef bepaald op dit moment het "gezicht" van het schip. Het lijkt daarom op een jacht ipv op een vissersschip. Bij de bouw heeft deze roef er ook niet opgezeten. Bij de originele opmeting is sprake van een kleine "capot" en een motorhuis. Een capot is een ingang naar benedendeks. In het nieuwe dekplan komt de roef dan ook niet terug mar wel een kleinere "capot". Hierdoor wordt de aandacht weer gelegd op het schip. |
|||
de roef bepaalt het "gezicht" van het schip |
|
||
De boegspriet: Bij de bouw is er geen sprake van een boegspriet. Bij het plaatsen van de masten begin jaren 70 is er een kleine boegspriet op gekomen. Begin jaren 80 is de boegspriet vergroot naar een maat die past bij een Thonier. Alleen: hij zit bakboord en op alle foto's van Thomiers (en dat zijn er honderden) zit de boegspriet stuurboord! Ik weet niet waarom maar nu heb ik de kans de plaats te wijzigen. Dus komt ie stuurboord. |
|||
L'Oreille Op alle Thoniers en Langoustiers zit een Oreille. Dit is een konstruktie
voor aan de boeg, zeg maar een kettingloop. Soms werd hier ook een sleepnet
binnen gehaald. De opening is dan groter en aan de voorsteven werd een
"defense d' etrave" oftewel een stevenbeschermer aangebracht. |
|||
|
|||