De Werf Ar Vag
De scheepsbouwer Vernazza had met veel andere scheepsbouwers een plek op de werf net buiten de citadel, tussen de ingang van de binnenhaven en de "Lanterne" (de verdedigingsrtoren met de gotische spits, hier links op de foto).
Het werfterrein werd in de jaren 60 ontruimd en vervangen door een parkeerterrein. Duidelijk is nog de helling zichtbaar links voor de Lanterne.
De scheepsbouwers hadden ieder een eigen loods met een helling ervoor. Hier liggen enkele schepen op de kant voor de "Lanterne". Een mooie Thonier ligt voor de wal de zeilen te drogen.
Een stoomschip nadert de entree van de binnenhaven. Links de lange strook met hellingen en loodsen van de scheepsbouwers.
Visserschepen in de binnenhaven. Men zegt dat er op een moment meer dan 600 thoniers in de haven verwaaid lagen. Wanneer je nu een bezoek brengt aan La Rochelle zul je er niet 1 meer aantreffen.
In de binnenhaven werd de vis uitgeladen en op karren naar de visfabriek gebracht (nadat eerst de beste vissen achtergehouden zijn om te verkopen aan de restaurants).
Een thonier laat trots zijn vangst zien.
Een stoomschip verlaat de binnenhaven. Links zijn de eerste loodsen van de werven zichtbaar. Een Thonier probeert op de zeilen de haven binnen te lopen.

Dezelfde plek nu met 2 zeilschepen.




Hieronder Ar Vag op dezelfde plek in 1976!

Bij het Maritiem Museum zijn enkele loodsen met scheepsbouwers. Daniel Despierre bouwt en restaureert houten schepen. Hij heeft achterin de loods nog een schip liggen wat eveneens door Vernazza is gebouwd. Hij kende ook nog timmerlieden die gewerkt hebben voor Vernazza.
De overeenkomst is verbluffend. Alleen de spiegel is anders (aangehangen roer ipv roer onder het vlak) en grotere vlaktilling. Maar eveneens gebouwd als motorschip dus zonder ballastkiel. .

20 km verderop zou nog een schip gebouwd door Vernazza in de haven moeten liggen. De Deux Freres. Na enig zoeken en heen en weer rijden toch nog gevonden. Ook hier zijn maat en vorm vergelijkbaar.

Nogmaals de Deux Freres. Het dek is vernieuwd (voordek verhoogd) en er is 1 mast opgezet en een boegspriet. Waarschijnlijk ook voorzien van een ballastkiel.
In Douarnenez bij het museum liggen diverse houten visserschepen in verschillende stadia van restauratie. Dit exemplaar toont ook vele overeenkomsten met ArVag. Mooi zo'n leeg dek en wat een strakke lijn!
Tegenover het museum achter een heuvel liggen nog meer vergelijkbare schepen op de wal. Hier een met stuurhut.
Niet alle schepen kunnen gerestaureerd worden.