Tuigage Ar Vag
Impressie tuig in sketchup.

 

Staand en lopend want uitgewerkt (op basis van oude tuig):


Staand want

Bij de eerste opmeting in 1943 is sprake van "un mat".
Het schip wordt verder aangeduid als een motorschip dus dit zal geen zeilmast geweest zijn.
Ook al omdat het schip geen diepe kiel had.
Eind jaren 70 zijn er twee masten op geplaatst.
Nog zonder stengen maar wel met het typische verspreide want.



Normaliter zit de voorste stag gelijk met de mast en de andere er achter.
Bij dit schip staat het want even ver naar voren als naar achter.
Dit is erg ongewoon en de reden is mij niet duidelijk.
Of het moet zijn dat er geen "zeilwerk" in de romp zit,
geen extra verstevigingen ter plaatse van de mast.
De krachten worden zo wel beter verspreid.

Begin jaren 80 wordt het zeiloppervlak sterk vergroot.
Er worden 2 topzeilen aan 2 stengen toegevoegd en de boegspriet wordt flink verlengd.
Ik neem aan dat dit gedaan is omdat het schip met het kleine tuig niet vooruit te branden was.
Hier moet de vorige eigenaar nog uitsluitsel over geven.


Grootzeil en bezaan

Topzeilen

Fok, kluiver en vlieger
De masten , gieken en gaffels zijn hol. De stengen zijn massief.
De grote mast is niet meer te redden. Het hout is van binnenuit aangetast en de mast wordt daarmee onbetrouwbaar. Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel: het maken van een nieuwe mast wordt een leuke klus.

halfwinder
Een vergelijk van het tuig met dat van een originele thonier maakt de omvang van het tuig duidelijk.
Voor de goede orde moet wel gezegd worden dat het tuig van de thonier verschaald is van een schip van 15m naar 10m.