Het schip Ar Vag

Romp: (er is ook een dwars- en een langsdoornede)
Wat opvalt is dat de bodem vlak is met een diep stekende kiel. Dus geen s-spant maar wel veel volume in de doorsnede. De verklaring is dat het schip van origine een motorschip was zonder ballastkiel (zie "levensloop") Het drijfvermogen in de breedte maakt het een stabiel schip. Een ideaal werkplatform om te vissen. De kiel en de 2 masten zijn pas in de jaren 70 toegevoegd. De eikenhouten romp heeft alle kenmerken en ook de bouwwijze van een dundee Thonier zoals beschreven in de boeken van Bernard Cadoret. (zie geschiedenis).


Tuigage:

De eerste opmeting spreekt over 1 mast maar waarschijnlijk is dit alleen een hijsmast of mischien een steunzeil geweest (er was geen ballastkiel). In de jaren 70 zijn de 2 masten er opgezet en in de jaren 80 de stengen en een langere boegspriet. De grote mast steekt met steng 12,5 meter boven het wateroppervlak uit. De (vaste) boegspriet steekt 4 meter voor de steven uit. Er kan meer dan 100m2 zeil op gezet worden! Een giganties oppervlak voor een schip met 9 ton waterverplaatsing.De bezaan staat bij de originele Thoniers achter het roer. Op dit schip staat de bezaan voor het roer. Hierdoor is er minder oppervlakte verschil tussen grootzeil en bezaan en heeft het tuig een "modernere" uitstraling.
De stand van de stagen is vreemd. Erg verspreid waardoor er geen want is. Hier zal ik nog nader onderzoek naar doen.
De stengen zijn vast gemonteerd op de masten. Dit is niet eigen aan het type. Deze hadden een losse steng die aan het topzeil vast zat en met het topzeil geborgen werd. (zie geschiedenis) De stengen zijn erg zwaar en lang.
Al het originele rondhout, dus de masten, de gieken en de gaffels zijn hol. (alleen de nieuwere boegspriet en stengen zijn massief) Een giek van 4 meter til je met 1 hand op, zo licht.

rolreefsysteem (uit Ar Vag van B.Cadoret)


Aan de gieken zit een bijzonder rolreefsysteem. In de boeken van B. Cadoret staan foto's met een vergelijkbaar systeem op schepen van begin vorige eeuw!



Motor:

In het schip staat een Baudouin DB2 langzaamloper uit het begin van de jaren 60, 2 cylinder diesel met vliegwiel, volgens de fransen 24 reëele pk's en 5 administratieve pk's, wat het ook moge betekenen. In ieder geval een zeer krachtige motor voor een schip van 9 meter. De motor staat echt midden in het schip en door z'n omvang lijkt het of het schip om de motor gebouwd is.
Starten doe je op lucht. De originele gasfles zit er nog in, enigzins geroest, maar met 25 atmosfeer druk. Hiermee kun je een aantal keren starten (6x?) maar voordat je de motor uit zet kun je de fles met uitlaatgas weer op druk brengen zodat je in principe altijd kunt starten.
De motor loopt goed maar het koelwater loopt niet snel genoeg door zodat je niet te snel kunt varen. Een 2e probleem is de vlakke achterwand. Deze lijkt al een keer vernieuwd en nu zitten er weer enkele gaten in waardoor het koelwater naar buiten spuit als de motor loopt. Beide problemen wil ik graag oplossen. Dus wie info heeft?
Dan de gasfles. Omdat er geen nederlands merkteken in staat (een ingeslagen leeuwtje) kan die niet in nederland gekeurd worden. Ik kan natuurlijk een andere fles neerzetten maar dit geeft problemen met aansluitingen en is natuurlijk jammer als de originele fles nog goed is.
Van motor en fles heb ik wel een originele onderdelenlijst met tekeningetjes per onderdeel, en de originele handleiding voor starten en onderhoud. Wat ik nog mis is een overzichtstekening (doorsnede) zodat ik bijvoorbeeld kan zien hoe het koelwater loopt.


neerklapbare brits met hangketting

Gebruik:

Het schip is gebouwd als motor-visserschip met een groot werkdek en als visserschip bijna 30 jaar voor de kust van La Rochelle gebruikt. In de opmeting (certifcat de jauge) uit 1943 is sprake van een "claire voie sur le moteur" met maten die overeen komen met het huidige motorhuis (1,6x1,4x0,5m). Daarnaast is er alleen sprake van een "capot sur porte d'equipage" (kap op de ingang voor de bemanning) met een lengte van 1,6m, een breedte van 0,62m en een gemiddelde hoogte van 0,28m. Deze capot is waarschijnlijk verwijderd in de jaren 70 en vervangen door de huidige roef. Door de vlakke bodem is er alleen "kruip"ruimte (h 80cm) met in het midden de motor als een grote centrale kachel. Aan 1 kant in het ruim zitten 2 britsen: een stalen buis met canvas ertussen gespannen. Je kunt in het ruim met wel 10 man slapen. Om te staan moet je echter aan dek zijn. En zo hoort het ook.